آشنایی با اجزاء ریکلوزر

ریکلوزر یک نمونه از کلیدهای هوشمند است که قابلیت منحصر به فرد و کنترلی آن باعث افزایش پایداری شبکه های الکتریکی با راندمان آنها می شود. در این مقاله که توسط مجموعه آتیه سازان انرژی آریا با طراحی و تجهیز سکشنلایزر فشار متوسط و انواع تجهیزات سکسیونر و … تهیه شده قصد داریم شما را با اجزاء ریکلوزر آشنا کنیم .

ریکلوزر چیست ؟

ریکلوزر یک کلید برقی اتوماتیک با ولتاژ بالا است. مثل مدار قطع کننده در خطوط برق خانگی، برق را قطع می کند. هنگامی که مشکلی مانند اتصال کوتاه رخ می دهد، جایی که یک مدار خانگی خاموش می ماند تا زمانی که به صورت دستی تنظیم مجدد شود، یک  رله ریکلوزر به طور خودکار خط برق را آزمایش می کند تا مشخص کند که آیا مشکل وجود دارد یا خیر. اگر مشکل موقتی بود، ریکلوزر به طور خودکار خود را تنظیم مجدد می کند و برق را بازیابی می کند.

اجزاء ریکلوزر :

ریکلوزر از اجزا و قطعات مختلفی تشکیل شده است .این اجزا عبارتند از :

1-      بوشینگ

2-      کلید پل (قطع کننده خلاء(

3-      ترانس جریان ریکلوزر(current transformer)

4-      مکانیزم قطع و وصل کننده مغناطیسی

5-      گاز sf6

6-      مخزن کلید

 

1- بوشینگ  :

این قطعه برای جلوگیری از ایجاد جرقه بین ولتاژ خط عبوری و بدنه آن به کار می رود .

2- کلید پل (قطع کننده خلاء):

برای قطع و وصل شدن هادی متحرک نیاز به کلید قدرت دارند که پل کلید برای این امر ساخته شده است. زمانی که هادی ها با یکدیگر تماس دارند، مدار پل کلید بسته شده و در زمان جدا شدن هادی ها از همدیگر، مدار باز می شود .

3- ترانس جریان ریکلوزر :

فازهای ریکلوزر از سه ترانس جریان که یک عدد با کلاس دقت (۰۱/۰±) با نسبت و حساسیت تبدیل های مختلفی مانند 1000/1 می باشند. سیم بندی ثانویه ترانس جریان برای اتصال به تابلو کنترل جریان وصل میشود، درون ریکلوزر نصب گردیده اند  .

4- گاز sf6 :

یکی از اجزاء ریکلوزر sf6 می باشد که درون مخزن ریکلوزر قرار دارد. این گاز با فشار اتمسفری و برای ایجاد عایق قرار می گیرد .

5- مکانیزم قطع و وصل کننده مغناطیسی :

علاوه بر وظیفه افزایش قابلیت اطمینان منبع تغذیه، اجرای ریکلوزرها منجر به افزایش کیفی سطح اتوماسیون و کنترل شبکه های برق می شود .

6- مخزن کلید :

مخزن کلید یکی دیگر از اجزاء ریکلوزر می باشد. جنس آن از فولاد و ضد زنگ است و ضخامتی به اندازه 3 میلی متر دارد.

کاربرد ریکلوز :

عملکرد اصلی ریکلوزر، که باید نشانگر زمان قطع برق را به حداقل برساند، ارائه چرخه های مکرر باز شدن خودکار پس از فواصل زمانی تعیین شده در ماژول کنترل است. علاوه بر افزایش ضریب اطمینان منبع تغذیه به عنوان اصلی ترین اثر فنی استفاده از ریکلوزرها مطابق با شاخص های تعیین شده مانند SAIFI شاخص میانگین فرکانس وقفه سیستم، شاخص میانگین مدت زمان وقفه سیستم و MAIFI شاخص فراوانی وقفه متوسط لحظه ای از ریکلوزرها می توان به عنوان قطعه ساز، سوئیچ خودکار شکستن بار یا دستگاه حفاظت در فضای باز در شبکه های پست و انرژی توزیع شده استفاده کرد. تنظیمات عملکردی منعطف برای زیرساخت قدرت خاص، خلاء را به یک راه حل جهانی در شبکه های ولتاژ متوسط با ولتاژ نامی تا 38 کیلو ولت تبدیل می کند.

بازساز مدار خودکار چیست؟

بازساز مدار خودکار یک وسیله حفاظتی فکری است که قادر به قطع جریان خطا است و هدف آن افزایش قابلیت اطمینان سیستم توزیع است. عملکرد آنها این است که در صورت بروز خطا، مانند اتصال کوتاه، به طور خودکار بخشی از فیدر را قطع می کنند. پس از مدت زمان معینی، ریکلوزر تعداد مشخصی تلاش می کند تا خط را مجدداً روشن کند تا منبع تغذیه را به مصرف کنندگان بازگرداند.

در صورت آسیب مداوم به شبکه برق، کل فیدر خاموش می شود. سرعت یافتن و مکان یابی آسیب کم است زیرا منطقه بزرگی که احتمال آسیب دیده است، ریکلوزرها ناحیه خطا را محلی می کنند و زمان مورد نیاز برای تعیین تجهیزات آسیب دیده را به حداقل می رسانند.

توابع اصلی ریکلوزر :

ریکلوزر با استفاده از ترانسفورماتورهای جریان و سنسورهای ولتاژ به طور مداوم داده های بلادرنگ را در مورد خط برق می خواند. در صورت بروز خطا، زمانی که مقادیر ولتاژ، جریان یا فرکانس از تنظیمات دستگاه حفاظت رله ریزپردازنده تجاوز کند، کنترل بازیابی کننده یک ضربه به درایو ماژول سوئیچینگ واقع در یک قطب می فرستد.

ریکلوزر می تواند هم برای انجام عملکردهای حفاظتی ساده و هم الگوریتم های پیچیده برای اتوماسیون شبکه های توزیع مورد استفاده قرار گیرد.

ریکلوزر های مدرن وظایف زیر را انجام می دهند:

       قطع خودکار بخش های خط آسیب دیده

       بسته شدن خودکار

       بازیابی خودکار منبع تغذیه از شبکه منبع تغذیه جایگزین

       پیکربندی مجدد شبکه محلی و راه دور

       خود تشخیصی

       اندازه گیری پارامترهای حالت شبکه

       نگهداری گزارش رویدادهای عملیاتی و اضطراری در خط

       کنترل از راه دور

توابع پیاده سازی شده توسط ریکلوزرها به لیست بالا محدود نمی شود. مجموعه حفاظت ها و مجموعه اضافی عملکردهای اضافی با توجه به نیازهای مشتری تعیین می شود و در هنگام سفارش یک ریکلوزر در پرسشنامه مشخص می شود.

چرا از ریکلوزرهای اتوماتیک در خطوط MV استفاده می شود؟

اجتناب از خطاهای موقت خطوط هوایی، خطوط هوایی در شبکه های فشار متوسط در سراسر جهان بسیار رایج است. اکثریت قریب به اتفاق خطاها در این خطوط تغذیه کننده ماهیت موقت یا گذرا دارند. این عیوب شامل موارد زیر است:

       موج های ناشی از رعد و برق

       تماس حیوانات با قطعات پر انرژی

       تماس با پوشش گیاهی

       هادی ها سیلی می زنند

       به طور متوسط 80-90 درصد شبکه f

ریکلوزرها می توانند برای ساخت سریع پست های بدون سرنشین در فضای باز مقرون به صرفه استفاده شوند. یک ریکلوزرحفاظت کامل و عملکرد اتوماسیون مورد نیاز در پست ها را فراهم می کند. این دستگاه ها نه تنها در پست های جدید طراحی شده نصب می شوند، بلکه برای جایگزینی دستگاه های سوئیچینگ منسوخ در پست های موجود نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

شرکت آتیه سازان انرژی آریا با هدف فعالیت در صنعت برق در تولید سکشنالایزر و ریکلوزرهای متوسط در ارائه خدمت  به مشتریان بصورت حضوری و آنلاین آماده خدمت می باشد .مشاورین ما راهنمای شما هستند .

نتیجه گیری

از مطالب فوق متوجه شدیم استفاده از ریکلوزرها روشی موثر برای بهبود قابلیت اطمینان منبع تغذیه مصرف کنندگان است. الگوریتم‌های کارآمد به شما امکان می‌دهند مکان‌های بهینه بازگیرنده‌ها را در شبکه برق تعیین کنید، که منجر به بیشترین کاهش در فرکانس قطع مصرف‌کننده می‌شود. با به حداقل رساندن قطعی برق، رضایت مشتری افزایش می یابد. پس از در نظر گرفتن کاربرد عملی ریکلوزرها، می‌توانیم تعریف نظری ریکلوزر را یک بار به عملی تبدیل کنیم: یک دستگاه هوشمند بدون نیاز به تعمیر و نگهداری با عملکرد و ویژگی‌های طراحی خاص که امکان ایجاد شبکه‌های توزیع قابل اعتماد و کارآمد را فراهم می‌کند. برای خرید ریکلوزر با فشار متوسط از محصولات ما دیدن کنید. سپاس از توجه شما. امیدوارم مطلب گفته شده برای شما مفید واقع شده باشد .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *