معرفی انواع سکسیونرها

سیستم‌های توزیع ولتاژ متوسط برای جداسازی خودکار بخش‌های معیوب، نیاز به دستگاه های محافظتی بخش ساز(جداکننده) به نام سکسیونرها دارند. سکشنالایزر یک تابلو کنترل می باشد. به عنوان کلید هوشمند ُتوسط اسکادا و یا دیگر تجهیزات برای خطایابی ، جدا کردن نقطه معیوب از شبکه و مانور بار استفاده می شود. در این مقاله که توسط شرکت آتیه سازان انرژی آریا تولید کننده سکشنلایزر می باشد ، تهیه شده که قصد داریم مطالبی را در خصوص معرفی انواع سکسیونرها شرح دهیم .

سکسیونر چیست ؟

سکسیونرها (بخش‌سازها)، دستگاه‌های محافظی در صنعت برق هستند که در سیستم‌های توزیع ولتاژ متوسط برای جداسازی خودکار بخش‌های معیوب استفاده می‌شوند. زمانی که یک بازساز یا بریکر بالادست جریان خطا را قطع کرد، دستگاه های محافظ خود را معمولاً در پایین دست یک بازگیر در مدار توزیع نصب می کنند.

اجزاء اصلی سکسیونر :

سکسیونرها از سه بخش اصلی تشکیل شده اند .

بخش های اصلی شامل چه مواردی

انواع سکسیونر :

سکسیونرها با توجه به قدرت ولتاژ آنها در انواع مختلف تولید می شوند . در زیر به نمونه هایی از سکسیونرها اشاره شده :

1) سکسیونر دورانی

2) سکسیونر قیچی

3) سکسیونرتیغه ای

4) سکسیونر کشویی

 

سکسیونر دورانی :

این سکسیونر به دلیل اینکه مقاومت بالایی دارد در مواردی که سطح ولتاژ بالا است استفاده می شود. سکسیونر دورانی در یک پل با چرخش 90 درجه در پل دوبل که معکوس یکدیگر هستند، عمل می کند .

سکسیونر قیچی(پانتو گراف):

این نوع سکسیونرها دو تیغه از نوع متحرک و دورانی دارند که کاربرد آنها در شبکه هایی با فشار بسیار قوی است . و حجم کمی در پست اشغال می کنند .

بخوانید : سکسیونر هوایی

سکسیونر تیغه ای یا اره ای:

این نوع از سکسیونرها برای ولتاژ با سطح متوسط و پایین کاربرد دارند. سکسیونرهای تیغه ای برای وصل شدن و قطع شدن و همچنین محافظت با اطمینان در زمان انجام کار مورد استفاده هستند . تیغه های این نوع سکسیونر انواع مختلف دارد می توانند به صورت میله ای ، دوبل ، پروفیلی ، لوله ای و… باشند. باید بصورتی نصب شوند که در مقابل شرایط جوی ، وزش باد و بارش برف به راحتی وصل نشود .

سکسیونر کشویی :

سکسیونر کشویی در فشار متوسط کاربرد دارند. مورد استفاده در قفسه ها و کیوسک ها که تابلو عمق کمتری دارد هستند. اکثرا به صورت میله ای و به شکل عمودی قطع و وصل می شود.

 . سکسیونرها چگونه عمل می کنند ؟

سکشنالایزر ها یک نوع کلید قدرت هستند که ظرفیت قطع جریان عیب را ندارند و معمولاً به همراه سایر دستگاه های پشتیبان مانند ریکلوزرهای فشار و قطع کننده های مدار که توانایی قطع جریان خطا را دارند استفاده می شوند. هنگام کار، قطعه ساز تعداد وقفه های رخ داده در مدار را می شمارد این کار را با نظارت بر تعداد دفعات باز شدن بازکننده انجام می دهد.

هنگامی که عدد به یک مقدار از پیش انتخاب شده رسید و با بازگشایی همچنان در موقعیت باز قرار داشت ، قطعه ساز باز می شود و در نتیجه مدار معیوب را جدا می کند. زمانی که مدار معیوب جدا شد، بازگیر بسته می شود و منبع تغذیه عادی را به مدارهای دیگر بدون هیچ گونه عیب و نقصی دوباره برقرار می کند. این دستگاه‌ ها روشی مقرون ‌به‌ صرفه برای جداسازی بخش‌های دارای خطای دائمی ارائه می‌کنند و قطعی‌ها را به این بخش‌های کوچک محدود کرده در حالی که به مدارهای سالم اجازه می‌دهند به کار خود ادامه دهند.

برای خرید و آشنایی انواع سکشنالایزر باکیفیت و فن آوری جدید از محصولات ما دیدن بفرمایید .

عواملی که در انتخاب قطعه ساز در نظر گرفته می شوند :

انواع مختلفی از سکشنالایزر ها بر اساس نحوه عملکرد، درجه بندی و قابلیت های آنها وجود دارد. برخی از فاکتورهای مهمی که باید هنگام انتخاب یک قطعه ساز برای یک برنامه خاص در نظر گرفت ، در زیر مشخص شده است.

 1)فاز: سازه های تک فاز یا سه فاز بسته به منبع تغذیه :

 قطعه ساز تک فاز از مدارهای تک فاز مانند شاخه های فیدر سه فاز محافظت می کند. قطعه سازهای سه فاز معمولی هر سه فاز را به طور همزمان باز می کنند. این می تواند به دلیل خطای فاز یا زمین باشد.

2)  مکانیسم عملیاتی: سکشنالیزرهای رایج دارای مکانیزم هیدرولیک یا الکترونیکی هستند. کنتاکت های هیدرولیک توسط فنرهای پیش تنیده باز خواهند شد. اکثر این قطعه سازها دارای مقرراتی برای باز و بسته شدن دستی با استفاده از چوب قلاب هستند. مکانیسم های کنترل شده الکترونیکی در مقایسه با مکانیزم هیدرولیک انعطاف پذیرتر و آسان تر تنظیم می شوند. آنها دارای گزینه های باز و بسته شدن با کنترل موتور دستی و اتوماتیک می باشند.

3)  ولتاژ و جریان سیستم: ولتاژ و جریان قطعه ساز باید برابر یا بیشتر از حداکثر ولتاژ و جریان بار در نقطه ای که نصب می شود باشد.

بخوانید : خرید ریکلوزر

4)  حداکثر ظرفیت اتصال کوتاه: در این مورد باید بیشتر یا برابر با سطح جریان خطا در نقطه نصب باشد.

5)  نحوه هماهنگی با سایر وسایل حفاظتی: که در بالادست و پایین دست نصب شده اند. اینها شامل تعداد عملیات قطع کننده یا بازگیر مربوطه و همچنین تنظیم جریان شروع می شود.

6)  حساسیت و توانایی تشخیص خطاهای دائمی و موقت: بخش ‌سازها موظفند هر زمان که خطای دائمی رخ می‌دهد، به ‌طور خودکار بخش‌های دارای خطای شبکه توزیع را جدا کنند. اما اگر عیب‌ها موقتی باشند، سکشنالایزر  قطع نمی‌شود، در عوض به قطع کننده یا بازگیرنده بالادست نیاز است تا بدون قطع کردن مدار، عیب را برطرف کند.

 7) گزینه های قابل تنظیم مانند جریان فعال: تعداد سیکل ها و سایر عواملی که به دستیابی به ترکیب مورد نظر برای حفاظت مدار توزیع کمک می کنند.

 8) توانایی تشخیص جریان های هجومی: این امر از قطع شدن خطوط به دلیل جریان های هجومی موقت در طول مدار جلوگیری می کند.

9)  پیکربندی فیلد: گزینه های تنظیم مجدد و اینکه آیا قابلیت عملیات از راه دور دارد یا خیر.  در ایستگاه فرعی همیشه اتصال کوتاه یا خطای زمین خط توزیع را قطع می کند.

ما با بهره گیری از نیروی انسانی با تجربه و متعهد در جهت ارتقای سطح فناوری و کیفیت در تولیدات و خدمات آماده ارائه سرویس به مشتریان هستیم .

سخن پایانی :

از مطالب فوق مطلع شدیم سکشنالایزر ابزاری ساده ، انعطاف پذیر، راحت ، ایمن و مقرون به صرفه برای جداسازی مدارهای معیوب است. در حالت های عملیاتی، ظرفیت و عملکردهای مختلف موجود و اکثر آنها را می توان به تعداد مورد نظر و همچنین مقدار جریان فعال، پیکربندی کرد. از آنجایی که برنامه‌های مختلف از یک جهت منحصر به فرد هستند، مهم است که بخش‌ کننده‌ای را انتخاب کنید که نیازهای آن نصب خاص را برطرف کند و از آن با دستگاه‌های حفاظتی مناسب استفاده کنید. این بهترین سطح حفاظت را تضمین می کند که به سایر مدارهای سالم اجازه می دهد تا به عملکرد عادی خود ادامه دهند.برای خرید انواع سکسیونرها پیشنهاد می کنیم محصولات با کیفیت ما را ببینید . با سپاس از توجه شما امیدوارم مطالب گفته شده پاسخگوی سوالات شما باشد .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *