وسایل ایمنی الکتریکی که در خانه یافت می شوند

وسایل ایمنی الکتریکی که در خانه یافت می شوند

الکتریسیته ، در مقایسه با سایر منابع انرژی، دارای مزایای بسیاری است، اما خطرات زیادی نیز دارد.به طور روزانه توسط عموم مردم استفاده می شود و هنوز هم حوادث زیادی رخ می دهد که منجر به سوختگی، آتش سوزی و برق گرفتگی می شود.به همین دلیل است که دستگاه های حفاظتی قابل اعتماد طراحی شده اند.ما باید در مورد این دستگاه ها اطلاعات داشته باشیم تا بتوانیم به درستی از آنها استفاده کنیم.در زیر لیستی از وسایل ایمنی الکتریکی مورد استفاده در منزل را مشاهده می کنید.

وسایل الکتریکی ایمنی در خانه

در زیر وسایل ایمنی الکتریکی که در خانه یافت می شوند، آورده شده است.

  • کلید مینیاتوری(MCB)

قطع کننده مدار مینیاتوری دستگاهی است که برای محافظت از هادی ها و عایق ها در برابر آسیب ناشی از اضافه بار و اتصال کوتاه طراحی شده است.فیوزهای مینیاتوری مسکونی فقط از نوع پلاگین هستند.اینها برای مراکز مسکونی، واحدهای تجاری و کاربردهای صنعتی سبک طراحی شده اند.ساخت قطع کننده مدار مینیاتوری ساده و در عین حال بسیار دقیق است.قطع کننده مدار مینیاتوری هیچ قطعه تعویضی ندارد.کلیدهای مدار مینیاتوری معمولاً در انواع تک قطبی و دو قطبی موجود هستند.

کلید مینیاتوری

  • کلید RCD

یک RCD جریان‌های نشتی کم را که می‌تواند از بدن یک فرد عبور کند، تشخیص می هد.بنابراین در صورتی که ابزار حفاظتی معمولی از کار بیفتد، محافظت بیشتری را فراهم می کند.از این می توان به عنوان حفاظت نهایی نیز یاد کرد، زیرا می تواند جریان را قطع کند، حتی اگر دستگاه های دیگر از کار افتاده باشند.

  • قطع کننده مدار خطای زمین (GFCI)

قطع کننده مدار خطای زمین، جریان های زمین را تشخیص می دهد و برای محافظت از افراد و تجهیزات، مدار را قطع می کند.این قطعه بیشتر در حمام ها، آشپزخانه ها و استخرهای شنا استفاده می شود.

  • قطع کننده های مدار خطای قوس الکتریکی (AFCB)

کلیدهای مدار AFCI ، مانند کلیدهای مدار استاندارد ، برای باز کردن مدار در هنگام احساس اضافه بار یا اتصال کوتاه طراحی شده اند.با این حال، یک خطای قوس معمولاً جریان خطای کافی برای قطع کردن یک کلید مدار استاندارد تولید نمی کند.فقط یک مدار شکن AFCI است که به طور مداوم ولتاژ و جریان تا خطاهای قوس را کنترل می کند.هنگامی که قطع کننده مدار AFCI یک خطای قوس را تشخیص می دهد، مدار را باز می کند و جریان را متوقف می کند.

  • دستگاه های حفاظت از نوسانات (SPD)

دستگاه‌های حفاظت از نوسانات باید اطمینان حاصل کنند که ولتاژهای نوسانی (مانند ناهنجاری‌های برق شهری) به تأسیسات، تجهیزات یا دستگاه‌های انتهایی آسیب وارد نمی‌کنند.اضافه ولتاژهای گذرا اثرات مخربی بر تجهیزات الکترونیکی دارند.بنابراین، نصب یک دستگاه محافظ SPD ضروری است.

وسایل ایمنی الکتریکی در خانه

  • محافظ برق کل خانه

80 درصد اضافه بار برق در منازل مسکونی به وسیله وسایلی است که هر روز از آنها استفاده می کنید، از جمله سشوار، واحد تهویه مطبوع و حتی درب بازکن های گاراژ.هر بار که یک دستگاه پرقدرت را روشن می کنید، یک موج کوچک در مدارهای الکتریکی خانه شما ایجاد می کند که طول عمر وسایل شما را کاهش می دهد.با گذشت زمان، این نوسانات کوچک می توانند به بردهای مدار در لوازم خانگی و الکترونیک آسیب برسانند و ممکن است باعث از کار افتادن یا عدم کارکرد صحیح آنها شوند.این دستگاه نوسانات را کاهش می دهد.همچنین برای اقلام مهم مهار موج را فراهم می کند.

  • سیستم های مدیریت کابل

مدیریت کابل برای ایجاد یک محیط کار از نظر بصری دلپذیر و تمیز ضروری است.مدیریت کابل ها به محافظت از انسان ها و دستگاه ها کمک می کند.استفاده از سینی کابل، زیپ بند، آستین کابل، گیره کابل و غیره زندگی شما را آسان تر و ایمن تر می کند.

این مقاله توسط شرکت آتیه سازان انرژی آریا – تولیدکننده سکسیونر هوایی – ارائه شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *