تفاوت ریکلوزر و دیژنگتور چیست؟

در صنعت برق، دو عنصر مهم و حیاتی برای حفظ و ایمن نگه داشتن تجهیزات الکتریکی و شبکه های برق موجود هستند که ریکلوزر و دیژنگتور نام دارند. این دو عنصر در واقع وظایف متفاوتی را برعهده دارند و در حفظ ایمنی و کارکرد صحیح شبکه های برق بسیار موثر هستند. در ادامه راجب این مسائل و همچنین سکسیونر پایه دار صحبت خواهیم کرد.

ریکلوزر چیست؟

ریکلوزرها که به‌عنوان بازگیر های خودکار (برگرفته از قابلیت «بستن مجدد خودکار») یا ACR (بازساز های مدار خودکار) شناخته می‌ شوند، به طور گسترده در سیستم ‌های انتقال و توزیع برق استفاده می‌ شوند. هدف از بکارگیری ریکلوزر ها عمدتاً افزایش قابلیت اطمینان سیستم با جدا سازی تنها بخش معیوب سیستم قدرت است.

بر خلاف فیوز ها، ریکلوزر ها می توانند به طور خودکار خط را پس از یک عملیات تردد از یک خطای گذرا یا موقت مجدداً روشن کنند، به همین دلیل از اصطلاح “reclose” به معنای دوباره بستن برای نام گذایر آن استفاده می شود. لازم به ذکر است که شرکت آتیه سازان انرژی آریا برترین تولید کننده سکسیونر پایه دار، سکسیونر هوایی و ریکلوزرها است که می توانید با بهترین کیفیت این دستگاه ها را سفارش دهید.

دیژنگتور چیست؟

دیژنگتور یک وسیله ضروری در دنیای مدرن و یکی از مهم ترین مکانیسم های ایمنی در خانه شما است. هر زمان که سیم کشی برق در ساختمان دارای جریان بیش از حدی باشد، این ماشین های ساده برق را قطع می کنند تا زمانی که کسی بتواند مشکل را برطرف کند.

بدون دیژنگتور (یا جایگزین آن، فیوز)، برق خانگی غیر عملی خواهد بود؛ زیرا احتمال آتش سوزی و سایر مشکلات ناشی از مشکلات ساده سیم کشی و خرابی تجهیزات وجود دارد. دیژنگتور یا قطع کننده مدار به عنوان وسیله ای تعریف می شود که جریان معیوب را قطع می کند و عملکرد یک کلید را انجام می دهد؛ بنابراین از سیستم الکتریکی در برابر آسیب محافظت می کند. دو اتصال ضروری در دیژنگتور مدار وجود دارد که عبارتند از:

  1. اتصالات ثابت
  2. اتصالات متحرک

هنگامی که مدار بسته است، که یک حالت عادی است، اتصالات با یکدیگر تماس دارند و جریان را تحت این شرایط حمل می کنند. تحت یک دیژنگتور بسته، اتصالات حامل جریان به عنوان الکترود شناخته می شوند که به دلیل فشار فنر با یکدیگر درگیر می شوند.

سوئیچینگ و نگهداری سیستم با باز کردن یا بستن بازو های دیژنگتور مدار انجام می شود. کلید مدار با اعمال فشار به ماشه باز می شود و هنگامی که یک جریان معیوب از هر قسمت از سیستم عبور می کند، از یکدیگر دور می شود و در نتیجه مدار باز می شود.

دیژنگتور هوا همچنین به عنوان یک قطع کننده مدار انفجار در هوا شناخته می شود زیرا آنها قطع کننده مدار مبتنی بر ارتفاع هستند. در صورت جریان معیوب، شیر انفجاری تماس را باز می کند. از محدود شدن قوس با جارو کردن ذرات یونیزه شده در جو جلوگیری می شود که باعث افزایش قدرت دی الکتریک در محیط می شود.

تفاوت ریکلوزر و دیژنگتور

در این بخش قصد داریم تفاوت ریکلوزر ها و دیژنگتور ها را بررسی کنیم و ببینیم در چه مواردی با یکدیگر متفاوت هستند.

  1. عملکرد

یک ریکلوزر با سایر اجزای الکتریکی کار می کند تا بداند کدام ناحیه نیاز به قطع برق دارد و مشابه یک دیژنگتور، می تواند به طور خودکار خاموش شود، اما یک ریکلوزر بر خلاف دیژنگتور، فقط توسط سازنده آن قابل تعمیر است.

  1. ساختار

یک ریکلوزر و یک مدار شکن هر دو دارای یک محفظه خاموش کننده قوسی شکل هستند، در حالی که اولی دارای مکانیزم آهنربایی و دومی دارای یک فنر است. ریکلوزر ها بر خلاف دیژنگتور ها دارای سیستم کنترلی هستند که در آنها تعبیه شده است.

  1. روش کنترل

ریکلوزر ها از مکانیسم های کنترلی مختلفی از جمله کنترل هیدرولیک و الکترونیکی استفاده می کنند. از سوی دیگر، سیستم کنترل دیژنگتور  مدار، رله آن است.

  1. توالی عملیات

ترتیب عملکرد یک ریکلوزر به شکل دو عملکرد سریع و دو حرکت آهسته است. این به این معنی است که در صورت بروز خطا، ریکلوزر دو بار سریع و دو بار کند باز می شود. به این ترتیب می ‌توان تشخیص داد که خطا دائمی بوده یا موقت است.

جدا از این ترکیب 2-2، این دنباله را می توان بر اساس استاندارد های کاربردی برنامه ریزی کرد (برای مثال، دنباله 1 سریع – 2 کند اجرا شود). بر خلاف ریکلوزر ها، یک دیژنگتور از یک دنباله استفاده می کند که قابل برنامه ریزی نیست و کار را سخت می کند.

  1. هزینه

یک ریکلوزر برای یک خط برق معمولاً جریان بسیار بیشتری نسبت به دیژنگتوری که برای روشنایی یا تلویزیون خود استفاده می کنید، اداره می کند. بنابراین، ریکلوزرها معمولاً گرانتر از دیژنگتور خانه شما هستند.

برترین شرکت تولید کننده ریکلوزرها و سکسیونرها

شرکت آتیه سازان انرژی آریا یکی از پیشروان صنعت تولید ریکلوزر ها و سکسیونرها است که بیش از 5 سال سابقه فعالیت در این حوزه را دارد. ما در این شرکت توانستیم با بهره‌ گیری از تکنولوژی ‌های پیشرفته و تیم متخصص و مجرب خود، به عنوان یکی از اولین و برترین تولید کنندگان ریکلوزر ها در صنعت برق شناخته شویم.

محصولات شرکت ما با کیفیت بالا، قابلیت اطمینان و کارایی برتری را در برقراری توازن و کنترل ولتاژ در سیستم‌ های برقی ارائه می ‌دهند. همچنین، آتیه سازان انرژی آریا با رویکردی نوآورانه و پیشرو در تحقیق و توسعه، بهبود مستمری را در محصولات خود ایجاد کرده و توانسته است رضایتمندی مشتریان خود را به حداکثر برساند.

سخن پایانی

در این مقاله متوجه فعالیت ریکلوزرها و دیژنگتورها شدیم و تفاوت این دو دستگاه را نیز بررسی کردیم که امیدواریم پاسخ سوالات شما در این مقاله بوده باشد. اگر می‌ خواهید درباره این دستگاه ‌ها و همینطور سکسیونر ها و سکسیونر پایه دار و… بیشتر بدانید، توصیه می‌کنیم با وب سایت شرکت آتیه سازان انرژی آریا همراه باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *